Vývoj dětské kresby
Milí rodiče, přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby. Pokud pak výtvarným projevům svého dítěte porozumíte o něco více, bude můj úkol splněn.
Kresba je pro dítě důležitá jako prostředek vyjádření sebe sama. Často dítě prostřednictvím kresby vyjádří pocity a myšlenky, které by ještě nebylo schopné popsat slovy. Proto kresby využívá psychologie při určování úrovně psychického a intelektuálního vývoje, ale i při hledání příčin a terapii psychických poruch. K tomuto účelu existují standardizované psychologické testy.
Vy, rodiče, se pravděpodobně setkáte s kresebnými testy školní zralosti, které mají podle úrovně kresby odhalit stupeň vývoje dítěte a jeho psychickou připravenost pro zahájení školní docházky. K určení diagnózy ale rozhodně nestačí jen kresebný test, je třeba s pomocí psychologa absolvovat i další diagnostické metody jako např. rozhovor, pozorování atd.
Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů". Dítě provádí pouze hrubé tahy vedené z ramene. I ty se ale postupně vyvíjí.
- tahy z ramene až 20 cm dlouhé - ruka vykonává kyvadlové pohyby
- kulaté tvary, píchání, klubíčka - jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
- čáry se postupně ředí
2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává
- do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava
- jako první dítě většinou nakreslí sluníčko
3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku". Toto období odborníci nazývají také "zlatým věkem dětské kresby".
- dítě zapomíná původní obrys a vytváří nový. Projevuje se také zájmem o pohlaví (tatínek a maminka).
4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby"
- kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, prsty)
5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba"
- v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
- toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření (neukazuje už ale přesně psychickou vyspělost dítěte)
Zvláštnosti dětské kresby
Jde o určité typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.
- "Moment animismu" - oživování neživého, dítě hodně zapojuje fantazii.
- "Moment antropomorfismu" - zlidšťování, dítě připisuje lidské vlastnosti věcem.
- "Princip průhlednosti (transparence)" - tzv. rentgenový fenomén (např. jsou vidět nohy pod sukní apod.).
- "Intelektuální realismus" - dítě kreslí to, co nemůže být vidět (tygr - velké drápy).
- "Grafoidismus" - postava, předměty ohnuté ve směru písma.
- "Princip plošnosti" - zpočátku kresba schematická, plošná.
- "Princip automatismu" - stálé opakování jednoho námětu, které vede ke zdokonalování.
- "Zvětšování - disproporce" - dítě v kresbě zvětšuje, co je pro něj důležité.
Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě
První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:
- linka a třásňovité výběžky (nohy, ruce) v různém počtu
- ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň
- postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky (oči, ústa)
- trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení...
- figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře
- naznačení pohybu
- pokusy o zachycení gesta
- profily - nejdříve u zvířat pak u lidí (smíšený profil - profil nosu, ale oči vedle sebe)
- snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej
Pro lepší představu přikládám následující obrázky dětí ve věku 3 – 7 let. Z nich je vývoj kresby lidské postavy jasně patrný.
Kresba postavy 3letého dítěte
Kresba postavy 4letého dítěte
Kresba postavy 5letého dítěte
Kresba postavy 6letého dítěte
Kresba postavy 7letého dítěte
Šimon Hendrych - 3 roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku
Viktorka Šmejkalová - 2 roky 7 měsíců
Tomáš Habáň, 5 let: Jak Lála a Truhlík zdobili vánoční stromeček
Je vhodné dát dítěti velký formát papíru, aby si mohlo bez omezení rozvrhnout prostor ke kresbě. Každé dítě preferuje jiné barvy a často je má spojené i s určitým zvukem. Tato představivost, ale s věkem mizí. Ovšem pozor, u talentovaných jedinců zůstává!
Každé dítě je svým způsobem umělec a rodiče by měli jeho tvorbu jednoznačně podporovat a neomezovat (neříkat dítěti, co má kam nakreslit, jakými barvami apod.)
Jednotlivá stadia vývoje kresby mohou mít u různých dětí různou délku. Ovlivnit je může i doba, kterou dítě u kreslení denně stráví apod.
Pokud tedy obrázky Vašeho potomka zrovna „nesedí“ s jeho vývojovým obdobím, nemusí to signalizovat nějakou poruchu. Stejně důležité jsou jeho projevy v jiných činnostech a aktivitách.
Kresba u dětí s vrozenými vadami
Konkrétní znaky má i kresba dětí s vrozenými vadami. (Tyto znaky uvádím pouze pro Vaši představu. Diagnózu stanovuje pouze psycholog, a to po důkladném vyšetření dítěte s pomocí dalších metod.), např.
- Sluchově postižené děti mají kresbu velice propracovanou, odpovídající vyšším vývojovým obdobím.
- Zrakově postižené děti mají kresbu naopak chudou, postavy bez šatů apod.
- Mentálně retardované děti většinou nepostihnou detaily, zůstávají u kresby hlavonožce.
- Epileptici kreslí malé postavičky (kresba má max. 8 cm), nápadně široké, chybí detaily atd.
- Děti s LMD nenakreslí souvislou čáru, postavu kreslí nakloněnou.
Podrobně se tímto tématem zabývá vývojová psychologie. I na internetu je k sehnání poměrně velké množství informací.
Děti z Bol kreslí postavu
Kubíček "Já a bráška" (2 roky a 10 měsíců)
Filípek, Plzeň: 3,5 roku / 4 roky a 5 měsíců
Kájík, 3 roky a 8 měsíců
Klárinka Zítková, 4 roky a 1 měsíc
Komentář maminky ke vzniku obrázku:
Zpočátku malovala sebe, ale nakonec je z toho bráška :-) Neměla totiž ještě namalované ručičky, nechtěla jsem jí to přímo říct, pokoušela jsem se naznačit - podívej na brášku, co má ještě dlouhého? Šla k němu blíž, zkoumavě ho prohlédla a po chvilce vítězoslavně prohlásila - PINDÍKA!! A běžela ho na obrázek domalovat :-))) A pak časem ji, už při lumpačení, napadly ručičky :-))) Tak na každé straně namalovala rovnou tři :-) Jinak ale maluje jen jednu čárku jako ručičku.
Ondřej Zelina, 4 roky a 4 měsíce
Pavlínka Kornieková - 3 roky
Pavlínka Kornieková - 3,5 roku
Pavlínka Kornieková - 4 roky
Komentář maminky: Obrázky, které jsem vybrala, jsou opravdu ty nejpovedenější. Naše Pavlínka je s obrázky rychle hotová, nikdo jí neříká, co má kreslit, vždy si něco maluje a pak přinese ukázat krásný obrázek...Když se jí zeptáme, co namalovala a proč, vše zdůvodní, vše má na obrázku svůj význam.
Pavlínka Kornieková - 5 let
Kresba postavy od 4leté Elenky trpící epilepsií.
Autor Lilee, 2 roky a 9 měsíců. Kresba nahoře: "neučesaná", kresba dole: pokus o napodobení maminčiny kresby
Mikuláš, anděl a čert na kresbě Elišky Korandové (3 roky a 4 měsíce)
Eliška 4 roky
Milé maminky, máte-li doma kresbu postavy z období 3-7 let dítěte, můžete nám ji zaslat v elektronické podobě na [email protected], a to s podrobným popisem věku, např. 3 roky a 4 měsíce. Prvních 10 kreseb, které obdržíme, umístíme přímo do této kapitoly, nejen s věkem, ale i jménem dítěte - autora obrázku, příp. názvem obrázku.