Inzerce
Inzerce

Dítě 1. rok: 5. rok

  1. Jak roste dítě?
  2. Co už všechno dítě umí?
  3. Péče o dítě, prohlídky, očkování
  4. Aktivity s dítětem, spánek
  5. Nejčastěji řešené promlémy
  6. Kojení, výživa


     

1. Jak roste dítě?

Růst pokračuje stejně, v průměru 5-7 cm za rok, samozřejmě stále platí individuální rozdíly.

2. Co už všechno dítě umí?

Slovní zásoba včetně výslovnosti se dále rozvíjí, děti dokáží souvisle popsat nějakou událost, umí krátké říkanky, zazpívají písničku, rovněž kreslení se zdokonaluje (nakreslí souvislý kruh, auto, postavu, zvířátko), rozlišují barvy, umí si spočítat prsty na rukou, v pěti letech dokáží napsat některá písmenka a jednoduchá slova (máma, táta), rozeznávají číslice, napočítají do deseti. Dítě si dokáže samostatně hrát, je hodně zvídavé a dožaduje se vysvětlení nejrůznějších pojmů, dokáže říci své plné jméno a bydliště. Samozřejmě se rozvíjí i pohybová aktivita. Vlastní tomuto období je také vzdorovitost a negativismus -  dítě se prosazuje jako osobnost a odmítá se podřizovat výchovným metodám, proto je třeba podle povahy dítěte vhodné usměrnění. V kolektivním zařízení se dítě učí podřizovat ostatním, zvyká si na určitý denní režim, postupně se učí zvládat drobné povinnosti. Stává se samostatnějším, je rádo chváleno za vše, co už dokáže (samo se obleče, rozezná pravou a levou končetinu, samo zvládá osobní hygienu – i když někdy ještě s dopomocí), umí již správě stolovat.

3. Péče o dítě, prohlídky, očkování

V pěti letech proběhne celková preventivní prohlídka, umožňuje-li to zdravotní stav, proběhne i přeočkování proti záškrtu, tetanu a dávivému kašli (povinné očkování dle kalendáře, případně lze doplnit nepovinné očkování na žádost rodičů, dle posouzení ošetřujícího lékaře). Ošetřující lékař zhodnotí celkový zdravotní stav dítěte i s ohledem na blížící se školní docházku, rodiče informuje a navrhne řešení zjištěných nesrovnalostí.

4. Aktivity s dítětem, spánek

V kolektivních zařízeních se děti seznamují s různou výtvarnou technikou - kreslení, keramika apod., mají také vhodnou hudební výchovu. Tyto činnosti mohou dále rozvíjet podle možností a zájmu v místě bydliště. Ze zimních aktivit je většinou samozřejmostí bobování a sáňkování, ale od 4 let je možno vést děti k lyžování a bruslení, jinak jsou vhodné jednoduché míčové hry, ale i tenis, florbal, fotbal apod. Všechny aktivity je ale nutné skloubit tak, aby dítě nebylo přetěžováno, aby mělo také svůj volný čas k obyčejnému hraní či skotačení.  Je třeba děti stále zvykat na pravidelný denní režim s dostatečným pohybem na čerstvém vzduchu a dostatečným spánkem. Spánek v odpoledních hodinách již většinou není nutný, ale některé děti potřebují aspoň odpolední odpočinek, k večernímu spánku je vhodné děti ukládat ve 20 hodin s tím, že by mu kromě večerní hygieny mělo předcházet čtení nějakého nestrašidelného příběhu. Používání různých technických vymožeností, které dokáže ovládat i dítě v předškolním věku, by měli rodiče rozumně korigovat.

5. Nejčastěji řešené problémy

Většinou se týkají vývoje dítěte vzhledem k blížící se školní docházce, často se řeší vady výslovnosti, častější nemocnost, výchovné problémy.

Možná onemocnění

Onemocnění již byla zmíněna v předcházející kapitole, dominují onemocnění dýchacích cest, zejména u dětí, které začínají s docházkou kolektivního zařízení.

6. Kojení, výživa

Strava dětí je prakticky stejná jako strava dospělých s tím, že není vhodné dětem podávat hotovou stravu z obchodů rychlého občerstvení, konzerv apod., smažená jídla jen občas. Klademe důraz na dostatek ovoce a zeleniny, z tekutin nepodáváme jakékoli slazené nápoje a sladkosti by mělo dítě dostat jen jako odměnu.

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 
Autor: MUDr. Květoslava Ludvíkovská
Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Jak nám to sluší a co již umíme?

Chci taky vložit foto

Předchozí článek 4. rok Další článek 6. rok

Související články

Diskuze
Téma Příspěvků Poslední
příspěvek

Poradna

Dobrý den, dcera ( v červnu 3 roky) se po odpoledním spánku budí s neutisitelnym pláčem . Nevnímá řve place a nic nezabírá . V říjnu se nám narodila druhá dcera . Po narozeni se hodně starší dcera upla na otce prožívala noční desy . Po cca 3 měsících se zlepšila a vše bylo ok. Nyní je celkové smutná , z ničeho nemá radost, budí se s hysteraky odpoledne . Je tak nějak vztekla až ošklivá na blízké . Bez elánu do života . Nevím zda to muže být psychické, či za tím muže být nějaký zdravotní problém . Každopádně nevím co s ni co dal . Pozornosti má opravdu mnoho skoro nikdy na ne nejsem sama a máme na pomoc babičku nebo tatínka .
Nejvíce mě trápí ty záchvaty place které nejdou zastavit a nedokážu ji pomoci v tu chvíli . Někdy 10 minut někdy až půl hodiny .
Děkuji za radu

Dobrý den,

ve třech letech se dítě bouřlivě vyvíjí a mění. Velké změny probíhají v oblasti vývoje nervového systému, vývoje psychiky, mění se také fyziologické potřeby včetně potřeby spánku. Dítě je stále více samostatnější, zvídavější, prochází vývojovým obdobím vzdoru. Od batolecího vývojového období přechází do období předškolního věku. Každá změna s sebou přináší určitou destabilizaci dosavadního vývoje a nalezení nové kvalitativně jiné stability. Dcera může být citlivým a senzitivním dítětem s bohatým vnitřním životem. Napovídá tomu váš popis její reakce na narození sourozence i výskyt nočních děsů. Každou změnu citlivě prožívá a zpracovává. Vzhledem k tomu, že její psychika je ještě nezralá, pak se mohou objevit různé afektivní či plačtivé záchvaty. Je možné, že jak se snižuje potřeba odpoledního spánku, tak se pak dcerka budí v nepohodě, podrážděná. Můžete zkusit změnu režimu, dcerku třeba probudit o něco dříve. Pokud už plačtivý záchvat nastane, pak nechte dceru v klidu, nesnažte se ji nějak významně utišit, zajistěte klidné a tiché prostředím dejte jí čas na zpracování emocí.

Popisujete, že je dcerka vzteklá a ošklivá na blízké. Toto chování pravděpodobně souvisí právě s obdobím vzdoru, o kterém najdete mnoho informací, takže nyní nebudu všechny jeho projevy popisovat. Zdravotní problém je také dobré vyloučit, zejména, pokud se vám dcera jeví být smutná a bez života. Zkuste se o chování dcery, které vás znepokojuje, poradit s jejím ošetřujícím dětským lékařem, případně můžete vyhledat odbornou pomoc dětského klinického psychologa.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 06.05.2024, 17:24
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×