Rozhovor s lékařkou, která vzdělává děti i jejich rodiče

Jana Martincová se po absolvování Lékařské fakulty MU v Brně dlouhodobě profiluje v oblasti zdravotnického vzdělávání laické i odborné veřejnosti a popularizaci medicíny. Je autorkou předškolní přípravy a popularizátorkou sexuální výchovy v kruhu rodinném. Se sexuoložkou Petrou Sejbalovou provedla před dvěma lety z vlastních prostředků rozsáhlý sexuální výzkum mezi dospívajícími, z kterého vyplynulo, že se na webové stránky s pornografií dostávají už malí školáci. Právě ti jsou pak nejzranitelnější při útocích sexuálních agresorů na internetu.

Jak se stane, že lékařka začne psát knížky pro děti?

Dvakrát mě v životě osud nasměroval na jinou cestu, než byla ta jasně daná. Poprvé to bylo po medicíně, kdy jsem se jako nesmírně prakticky zaměřená žena musela vzdát možnosti jít do klinické praxe, protože jsem neměla babičku na hlídání. Psal se rok 1995 a tohle bylo rozhodující kritérium pro přijetí. Navíc v nemocnici, které vládla žena.

A podruhé, kdy jsem již měla rozjetou kariéru ve farmacii a ve firmě jsem se zabývala mimo jiné zdravotnickým vzděláváním lékařů i pacientů. V roce 2004 se mi narodil jako druhé dítě hyperaktivní syn a já záhy pochopila, že hodně dlouho na pevnou pracovní dobu nikam nenastoupím. Vzdala jsem se kariéry, abych si neplánovaně našla jinou. Od té doby s týmem odborníků tvoříme hlavně pro naši potřebu vzdělávací portály, brožury a knížky.

Inzerce

Nejdříve to byl portál Babyonline.cz, protože jsem pociťovala nedostatek kvalitních informací k péči o dítě. Následně jsem potřebovala ADHD dítě vývojově posunout, tak vznikla kniha Říkaček a Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky, které jsou jedinou komplexní předškolní přípravou v Česku. A úplnou náhodou jsme pokračovali tématem sexuální výchovy. To, když měl syn v 5 letech tolik otázek, až z toho vznikla knížka Jak děti přicházejí na svět.

Pak jste pokračovala knihami pro dospívající, je to tak?

Takto přímočaré to nebylo. Když děti dospívaly, měly doma stále po ruce dostatek informací a sdílení našich rodinných hodnot, což je pro každé dítě to nejdůležitější. Ale dotazy nabíraly na obtížnosti a v jednu chvíli jsem naznala, že pro ně musím všechno sepsat s odborníky z jednotlivých oborů.

Inzerce

Jak volíte u dětských knížek témata?

Vždy ta, která mně na našem knižním trhu chybí, nebo jejich zpracování nedosahuje úrovně, jakou si pro sebe nebo děti představuji.

Jak jste se dostala k vaší poslední knížce Přísloví, která vychází v těchto dnech?

To jsem si splnila takový svůj dětský sen :-). Zjistila jsem, že nejen dětem, ale někdy i jejich rodičům chybí taková ta obyčejná moudrost našich předků, proto jsem se rozhodla téma oprášit a vydat jej v úplně novém a jiném kabátu. Interaktivně, aby děti nebyly pouze pasivními konzumenty, ale mohly si i do takto hodnotné knížky přidat svou kreativní kresbu a knížku si uchovat na památku.

Inzerce

Hodně se pozastavujete nad tím, že se rodiče čím dál méně věnují svým dětem.

Je to tak. Nemyslím si, že by to bylo úplně uspěchanou dobou, spíše dnes žijeme ve větším informačním chaosu, kterému podléháme. Když jsem dříve chodila s kočárkem, věnovala jsem se jenom dítěti, mluvila jsem na ně, spolu jsme se smáli. Teď, když chodím běhat a míjím rodiče s kočárky, tak i když je dítě bdělé, je tzv. samo, rodič jede roboticky s kočárkem a jediné, čemu se věnuje, je jeho mobilní telefon.

Inzerce

V anketě o předškolní přípravě jsme zjistili, že je obrovský pokles rodičů věnujících se dětem. Dříve předškolní přípravu, myslím tu pravidelnou, celoroční, ne nějaký pel mel jeden sešit s úkoly, dělalo přes 50 % rodičů, dnes jich není ani jedna třetina. V sexuální výchově je situace ještě horší. Té se věnuje pouze 15 % rodičů.

To narážíte na výsledky velkého sexuálního výzkumu, který jste s kolegyní sexuoložkou Petrou Sejbalovou provedly před 2 lety?

Ano. Jeho výsledky ve mně stále rezonují, byly doslova alarmující. Pouze 15 % rodičů se věnuje sexuální výchově svých dětí, 9 % dětí si odnese nejvíce ze školy. Pak je obrovská skupina 70 % potenciálně nekvalitních zdrojů jako kamarád, spolužák, vrstevník, internet nebo dokonce porno. Zjistili jsme, že náctiletí vzdělaní doma nebo ve škole sledují porno pouze v polovině případů oproti druhé skupině (31 % vs. 64 %). Děti sledující porno již ve věku 6-10 let jsou mnohem častěji obětí online sexuálních agresorů než ti, kteří jsou na něm poprvé později nebo vůbec. Také neumí v takové situaci správně reagovat, a to hovor ihned ukončit. Udělá to pouze 58 % (na pornu již před 10. rokem, včetně) vs. 91 % (na pornu nad 10 let) vs. 95 % (na pornu vůbec). Potvrdilo se, že sexuální výchova vedená doma je nejlepší prevencí toho, aby děti a náctiletí na internetu vyhledávali rizikový obsah a naráželi na rizikové kontakty.

Hodně vás výsledky zaskočily?

Nás s kolegyní hlavně ten nízký věk, ve kterém se děti dostávají na porno. Pak to, že nám náctiletí odpovídali pravdivě a následně ještě po kantorech posílali děkovná hodnocení a maily, že jsou rádi, že to téma konečně někdo otevřel, že jej stále cítí ve společnosti tabu. Že se nemají komu se svými zážitky svěřit. A také, že máme vymyslet další průzkum. Moc je prý bavil. :-)

Téma sexuální výchovy zaujalo i vašeho syna, který se mu věnoval v rámci středoškolské odborné činnosti…

Ano, naprogramoval v rámci SOČ, která je u nich na škole povinná, web o sexuální výchově pro své vrstevníky, který mohou využít i jejich rodiče a učitelé, kteří sexuální výchovu vyučují. Syn měl pocit, že na internetu nejsou volně přístupné kvalitní zdroje sexuální výchovy. Využil proto moje knihy a jejich část převedl do podoby webu.

Ale nevěnovala jste se pouze dětem, vydala jste i knihu pro ženy…

Ano, to když jsem se zanedbala samou péčí o děti a musela jsem i díky velmi divoké rodinné anamnéze se sebou něco dělat. Každý na tom výsledku vidí jen můj mladistvě vypadající obličej, ale ten je pouze žádoucím vedlejším efektem celé mise a stejnojmenné knihy s názvem Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

Bylo to náročné se sebou něco udělat? Překvapilo vás na té cestě něco?

Knížka je soubor doporučení odborníků, co se dá všechno se sebou dělat. Já si z toho vyzobala pouze pár věcí, které mně vyhovovaly. A taky jsem se stala pokusným objektem korektivní dermatologie. Žasla jsem nejen nad tím výsledkem, ale hlavně z toho, co české ženy stále ještě hodně podceňují. Netušila jsem, jaký vliv může mít vzhled na psychiku. Následně na zdraví. Potvrdilo se moje motto: Střídmost, komplexní přístup, psychika nade vše. Méně je někdy více. Když se trochu posunete v hodně oblastech, je výsledek lepší, než když se budete lopotit v jedné. Ale to nestačí. Každý si musí zjistit, co funguje na jeho psychiku. Ta pak odráží celé vaše rozpoložení, zdraví, pohodu. Nejsem žádný ezoterik, ale je ověřeno, že psychika má vliv na všechny naše nemoci nebo alespoň na jejich průběh.

Nedávno jste také zveřejnili videokurzy předškolní přípravy? Co plánujete dál?

Pokud se rodičům nebo prarodičům s dětmi nová kniha zalíbí a malířka Štěpánka bude mít čas a chuť, bavilo by mě určitě pokračovat v Příslovích.

I v tématu sexuální výchovy jsem se za těch posledních pár let velmi posunula vpřed, tak po videokurzu předškolní přípravy, který jsme nedávno zveřejnili na www.prochytrehlavicky.cz, se zřejmě pustíme i do videí sexuální výchovy. Hlavně proto, že se do sexuální výchovy rodičům a pedagogům stále moc nechce.

Zrovna nedávno mi psal můj učitel polštiny, že cestoval s jednou školou, učitelé s dětmi. Kantoři se bavili o práci a jedna z paních učitelek si stěžovala, že je jediná bioložka, která se na škole nestydí s dětmi probírat sexuální výchovu. Ostatní dělají vše pro to, aby téma ve školním roce probrat nestihli. Tak si říkám, že by kurzy mohly pomoci překonat stud a ostych na obou stranách.

Kde pak ještě cítím obrovský potenciál, je téma podpůrné léčby v medicíně, kde mi naprosto učarovala fytoterapie (tedy využívání léčivých rostlin), která je sestavená lékařem-fytoterapeutem individuálně na míru každému pacientovi. Tuto metodu nyní na sobě úspěšně praktikuji. Třeba se jí jednou otevře i česká medicína. Nejen, že takto vedená fytoterapie zlepšuje zdraví a prognózu pacientům, ale šetří obrovské množství peněz. Zatímco krabička léku stojí na měsíc kolem 1000 Kč i více, tak mě jeden typ čaje na rok přijde na 1500 Kč.

Přehled knih, které Jana Martincová vydala:

Předškolní výchova a knihy pro školáky

Sexuální výchova

Pro ženy

Autor: Redakce Babyonline
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Redakce Babyonline
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

O lékařce, která vzdělává. S tipy na hodnotné dárky. - diskuze

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×